Nil Göksu URGANCIOĞLU
SORUMLUSU EL NİNO
Kanalın yönetiminden sorumlu Panama Kanalı Otoritesi (ACP), bölgede meteorolojik kayıtların başladığı 1950’den bu yana en kurak Ekim ayının yaşandığını duyurdu, ‘’bu nedenle ticareti de etkileyeceğini bildiğimiz bu kararı almak zorunda kaldık’’ açıklaması yaptı.
İklim kriziyle beraber gelen ve son birkaç aydır özellikle şiddetini hissettiren El Nino hava olayı, şiddetli kuraklığı da beraberinde getirdi. Tarımsal üretimi bu yaz hayli zorlayan El Nino, artık deniz trafiğini de vuracak seviyede.
NAKİYE MALİYETİ ARTACAK
Panama’nın aldığı bu karar nedeniyle, dünya çapında nakliye maliyetinin artması bekleniyor. Panama Kanalı, gemilerin Atlantik ve Pasifik okyanusları arasında seyahat etme süresini ve mesafesini büyük ölçüde azaltıyor. Kanal idaresine göre, yılda 365 gün, günde 24 saat çalışan bu kanalı yılda 13.000 ila 14.000 gemi kullanıyor.
Pasifik Okyanusu’nun normalden daha fazla ısınması nedeniyle ortaya çıkan El Nino iklim modeli, Panama’nın kuraklığını şiddetlendiriyor.
ACP’ye göre, kanalın kilit sisteminde kullanılan suyun ana kaynağı olan ve yağışla beslenen rezervuar olan Gatun Gölü’ndeki su seviyesi “benzeri görülmemiş bir seviyeye düştü“.
Son aylarda ACP hızla azalan suyu korumak için çeşitli geçiş kısıtlamaları uyguladı. Bu yılın başlarında yetkililer ilk kez kanaldan geçen gemi sayısını azalttı.
ACP, 3 Kasım’dan itibaren rezervasyon kontenjanını günlük 31’den 25’e indirileceğini söyledi. Bu sayı önümüzdeki üç ay içinde- Şubat 2024’ün başından itibaren- günde 18’e düşürülecek.
Bu kısıtlamalar, kanalda gemi trafiği ve nakliyelerde gecikmelere de neden oluyor. Bazı doğal gaz nakliyesi gemilerindeki gecikmelerin rekor düzeyde olduğu ve ABD’den sıvılaştırılmış gaz sevkıyatının maliyetinin arttığı belirtiliyor.
patronlardunyasi.com